“Guru yang berperkerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu-padu, demokratik, progresif dan berdisiplin”
Matlamat Falsafah Pendidikan Guru adalah :
- Membina insan guru yang beraklak mulia,berilmu, kreatif dan berdaya tahan yang boleh mendidik murid-murid dengan cekap dan berkesan
- Mengembangkan maktab perguruan sebagai pusat rujukan dalam bidang keguruan.
Kriteria penting dalam Model Konseptual Pendidikan Guru
- Model konseptual guru mementingkan akauntabiliti guru kepada diri sendiri, masyarakat dan ketuhanan
- Daripada aspek kendiri, guru perlu memupuk budaya ilmu, pembentukan sahsiah serta daya ketahanan dalam diri murid.
- Daripada aspek kemasyarakatn, guru perlu menyedari bahawa seorang agen perubahan, dia boleh mendidik dan memimpin anak muridnya.
- Daripada aspekketuhanan pula, guru mesti dapat meningkatkan ilmu murid serta membentuk murid yang patuh dan taat kepada agama dan budaya masing-masing.
Nilai-nilai keguruan
- Guru pada peringkat rendah harus memberi contoh yang sesuai yang melambangkan ciri-ciri kesempurnaan dari segi jasmani dan rohani.
- Guru perlu mengamalkan dan menghayati nilai-nilai yang viajar
- Nilai-nilai yang dihayati oleh guru akan tercermin dalam amalan-amalan sehariannya.
Implikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru kepada peranan guru
- Guru mesti cemerlang dalam aspek akhlak dan akademik.
- Guru harus peka kepada aspirasi bangsa, masyarakat dan negara.
- Guru mesti menjadi seorang guru yang serba boleh
- Guru juga harus mempunyai paras tenaga yang tinggi dan mempunyai stamina untuk bekerja keras serta tidak mudah putus asa
- Guru juga harus mempunyai unsur kecindan dan kemesraan serta mempunyai penampilan diri yang menarik.
No comments:
Post a Comment